vrijdag 27 mei 2011

Jury bezoek Dutch hotel award 2011

Donderdagochtend, klokslag 09:00, de jury stapt binnen…..uitgerust, gelukkig maar, niet gefrustreerd van een véél te lange file op de A2, maar de nacht overnacht in de buurt van Maastricht.

We hebben een aantal tafels tegen elkaar aangeschoven in de lobby. De jury neemt plaats, een soort van rituele stoelendans en het uitwisselen van een aantal aardigheden volgt.

Ontspannen beginnen wij ons verhaal, het lijkt wel of onze collega’s nerveuzer zijn dan wij…..met bibberende hand wordt de koffie en thee uitgeserveerd. De vlaai wordt op tafel geplaatst. De jury ontspant zichtbaar. Het is begonnen. In rap tempo volgen golven van informatie en wapenfeiten elkaar op, soms gevolgd door een lach, soms door een vraag. Meestal volgt een instemmende knik. De journalist schrijft mee, de hotellier ook. De sfeer is goed. Na ruim 1 uur sluiten we dit deel af.

De tour door het hotel kan beginnen. Samen naar buiten. Het verhaal over de gevel, de entree en het concept volgt. Terug naar binnen, langs de keuken. De lobby in, verhalen over de tafels en het ontbijt. De vis wordt bewonderd en gefotografeerd. Snel een XL kamer bekijken. Collega Olaf staat klaar. De digitale presentatie over onze Social campagne vangt aan. Iedereen luistert aandachtig en knikt regelmatig instemmend. Geef mij maar soep, soep, soep met balletjes schalt door de speakers. De jury lacht, Applaus,De tijd is om.....

 Wij bedanken de jury en de jury bedankt ons. Terug naar de lobby. Alle juryleden krijgen een warme vlaai. Handen worden geschud. Iedereen vertrekt. Utrecht is de volgende bestemming van de jury. Moraal van dit verhaal; nagelbijten tot 8 juni…..we hopen het écht! 













Rino Soeters

Rino Soeters

vrijdag 20 mei 2011

Self service soep!!!!!

De laatste lootjes….ik weet eigenlijk nooit of ik ze leuk vind. Het geeft het einde aan van een traject maar ook het begin van misschien iets moois.
In ons geval zou iets moois kunnen betekenen het winnen van de felbegeerde Dutch Hotel Award, deze jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan het beste Management Team….een hele eer dus wanneer deze geweldige prijs je ten dele valt.

De jury komt op 26 mei naar Townhouse. Om 09:00 stipt melden zij zich bij de receptie, of in ons geval bij de keuken. Wij krijgen dan exact 2 uren om de jury te overtuigen van het feit waarom wij de terechte winnaar zijn.
De jury had echter nog een extra opdracht voor de finalisten in petto; “genereer zoveel mogelijk publiciteit omtrent de finaleplek in de Dutch Hotel Award via social media met een maximum budget van 1000,- maak hierbij duidelijk dat de rode draad dit jaar self(&)service is”.
Met enkel het schrijven van dit blog, een bericht naar met twitter volgers en een vermelding op facebook komen wij er dus duidelijk niet….dan maar weer een brainstormsessie met als gevolg een plan van aanpak. Bellen, BN’ers benaderen, Wizz kids consulteren…..enfin, 3 dagen verder is het zover; wij hebben een speciale actiesite in de lucht; www.self-service-soep.nl  Via een bevriende relatie gaan we nu alle twittervolgers van DutchCowboys.nl (maar liefst 56.000!) deze link sturen met het verzoek deze te re-tweeten…..wat jij kunt doen?
Surf naar de site, doe mee met de prijsvraag en stuur een tweet naar al je volgers met onze link.
Help je mee om de prijs naar Maastricht te halen??










Olaf Bertholet

maandag 16 mei 2011

Voor de derde keer bij de laatste 3!



YES!!! We zitten bij de laatste 3; wat een bijzonder gevoel is dit.
Ondanks dat wij als ervaringsdeskundige, we staan immers voor de 3e keer in de finale, weten hoe het voelt om in de finale te staan blijft het iedere keer toch een bijzondere ervaring.


Vooral trots is een gevoel dat overheerst, trots op ons management team dat zich tijdens de heftigste crisis sinds 1940 heeft staande weten te houden en op basis van creativiteit, attitude en onaflatende inzet heeft weten te handhaven in deze heftige markt.
Nu de rook boven het crisisslagveld begint op te trekken constateren we dat veel bedrijven hebben gesneden in marketing en personeelskosten.
Gelukkig hebben wij dit niet gedaan en juist fors geïnvesteerd. Ons bedrijf is er klaar voor om nu, hopelijk de “7 vette jaren” zijn aangebroken, te gaan oogsten.

Het behalen van de DHA 2011 zou een geweldige bekroning op ons werk zijn. Sinds 1990 is mijn partner Paul Rinkens aan de weg aan het timmeren op gebied van innovatie en vernieuwing in de hotellerie, waarbij hij een forse investering en dito risico nooit uit de weg is gegaan.
In 2001 ben ik bij de club gekomen en heb gestaag met ons MT doorgebouwd aan de fundamenten van ons bedrijf. Het individu is niet belangkijk binnen ons team, alles draait om het collectief, het bedrijfsbelang zo u wilt. 



Enfin, het worden nog een paar onrustige nachten….op 26 mei ontvangen we de jury ter plekke in Townhouse Design Hotel Maastricht, we krijgen dan 2 uren de tijd om de jury te overtuigen van het feit waarom ons MT team de terechte winnaar zou zijn………………wat de uitslag ook is, de crisisveldslag hebben we in ieder geval gewonnen.












Rino Soeters

maandag 9 mei 2011

Open Universiteit start interactieve Kennisavonden in Maastricht

De Open Universiteit (OU) start op dinsdag 24 mei 2011 in Townhouse Design Hotel Maastricht met een reeks van vijf interactieve Open Kennisavonden.
Tijdens deze avonden wil de OU met een breed publiek in de regio Zuid-Limburg haar kennis delen. De thema’s van de bijeenkomsten hebben het kenmerk dat ze op populair wetenschappelijke basis gebracht worden. De eerste Open Kennisavond heeft als thema Social Media. De avond begint om 19.30 uur en is gratis toegankelijk. Ook voor een consumptie wordt zorg gedragen.

Open Kennisavonden

De Open Kennisavonden, die in 2011 door de Open Universiteit in samenwerking met Maastricht Aktueel en Townhouse Design Hotel Maastricht verzorgd worden, zijn een pilot. De intentie is – als de pilot succesvol blijkt te zijn – deze Open Kennisavonden vanaf volgend jaar in meerdere regio’s in het land te organiseren.
De format van de avond is volledig gericht op interactief met het aanwezige publiek het thema van de avond aan de orde te brengen. De vijf avonden worden gemodereerd door Ryan van den Akker, jarenlang een bekende musicalster uit de stal van Joop van den Ende maar evenzeer een begenadigde presentatrice van theatertalkshows. Zij is de verbindingspersoon die op haar eigen unieke wijze zorgt dat de interactie daadwerkelijk tot stand komt. Ook verzorgt zij samen met begeleiding het muzikaal intermezzo. Aan het eind van de presentatie is er kort gelegenheid de vragen, opmerkingen en observaties – die avond interactief via facebook en twitter gesteld door het publiek – te bespreken.
Alle avonden worden vastgelegd via een filmregistratie door de websitekrant van Maastricht Aktueel. De opnamen zijn achteraf te bekijken via de sites www.maastrichtaktueel.nl, www.ou.nl, en op het eigen YouTube kanaal van Maastricht Aktueel.

Meer informatie
Meer informatie over de Open Kennisavonden en met name de eerste bijeenkomst met het thema Social Media is te lezen op de website www.ou.nl/kennisavond.
De avonden beginnen stipt om 19.30 uur en duren ongeveer anderhalf uur. Het publiek kan vanaf 19.15 uur terecht bij Townhouse Design Hotel Maastricht. Neem uw laptop i-pad, pad, smartphone, i-phone mee om mee te doen. Er is een gratis internet WiFi-verbinding.











Rino Soeters

Dutch Hotel Award




Zoals ik al schreef, wij zijn definitief doorgedrongen tot de laatste 5 finalisten van de Dutch Hotel Award 2011. De concurrentie is echter zwaar en ik ben benieuwd hoe de presentaties van de andere finalisten zullen zijn. Op 12 mei aanstaande worden we verwacht in het auditorium van de hotelschool Den Haag. Hier vinden de 5 presentaties plaats. power presentaties heetten ze; slechts 10 minuten (stipt!) om de jury te overtuigen....tja, je zou kunnen stellen dat als het in 10 minuten niet lukt, het in 60 minuten ook niet lukt. Van de andere kant, we hebben zoveel gedaan het afgelopen jaar, het is zo moeilijk kiezen. 

Eigenlijk is het niet netjes, althans dat vinden wij naar goed Nederlands gebruik, om over jezelf te vertellen hoe goed je bent. Toch zullen we dit moeten doen op 12 mei aanstaande. We moeten de jury er van overtuigen dat ons management team, overigens een klein team met slechts 4 leden, het beste van Nederland is. 1 ding weet ik in ieder geval, ook als we niet winnen hebben wij het béste team. Wij zijn al ruim 5 jaren in dezelfde samenstelling bij elkaar en kunnen, hoe cliché dit ook klinkt, lezen en schrijven met elkaar. Een half woord of een donkere blik is meestal genoeg om de ander te overtuigen. Ach, we gaan het wel zien hoe het loopt, ik weet in ieder geval dat we onze stinkende best gaan doen. 

Misschien moeten we wel een kort interview doen met een stakeholder en hem laten vertellen over hoe goed wij zijn; 't is immers altijd beter dan iemand anders over je verteld hoe goed je bent, toch? Ik ga eens rondbellen.... 





Rino Soeters