Wednesday 21 September 2011

Alternatieve aanwendbaarheid

De vastgoedsector heeft het lastig. Veel, relatief jonge kantoorgebouwen, staan leeg. Misschien is het ergste nog wel om te constateren dat deze gebouwen, nu al, niet meer geschikt worden bevonden door potentiële huurders. Een gebrek aan airco. WTW installatie, grijs watersysteem, elektrische zonneschermen, meekleurende glassensoren etc. zijn vaak de reden om een gebouw links te laten liggen. Het gevolg is dat vele gebouwen (lang) leeg blijven staan met als gevolg dat de omliggende buurten en pleinen hier overlast van ondervinden. Op die manier is de negatieve cirkel rond en wordt de impasse nooit doorbroken, sterker nog de problemen breiden zich als een olievlek uit over een buurt. 

Een nieuw begrip werd zo geboren; “alternatieve aanwendbaarheid” bittere noodzaak of slimme oplossing? Wellicht beiden, immers door een alternatieve invulling, en dus vaak creatieve invulling, te vinden bloeit de omgeving mee op. Of de alternatieve invulling de bank tevreden stelt en de balanspositie van de belegger florissanter maakt is maar de vraag, zeker als de alternatieven worden gevonden in de creatieve sector of in de hotellerie. En toch is die laatst genoemde sector steeds meer en meer in trek. 



Diverse vastgoed eigenaren melden zich, inmiddels met regelmaat, bij “alternatieve hotelketens”. Hotelclubs als CitizenM, Yotel, Virgin Hotel en Qbic Hotels (laatst genoemde is mij overigens niet geheel vreemd) worden benadert om een gebouw en zo de omgeving een commerciële en succesvolle invulling te geven. Ondertussen blijven de beleggers en ontwikkelaars met zijn allen nieuwe kantoorgebouwen plannen en soms ook realiseren…gevolg nog meer leegstand, gevolg nog meer buurten die schreeuwen om invulling, gevolg nog meer belegger die hotels benaderen. 

Concreet; de toekomst is bijzonder fraai voor hotelconcepten die begrijpen dat zij een mobiel en flexibel concept kunnen neerzetten in zo’n beetje ieder gebouw










Tuesday 6 September 2011

Hoezo “slecht weer” ?

ik durf gerust te stellen dat wij een van de beste zomers ooit hebben gedraaid. Echt? Ja, en niet zomaar een goede zomer; fenomenale bezetting en toch nog prima kamerprijzen. Iedere krant die ik deze zomer opensloeg kopte: “Nederlands vertrekken massaal naar de zon”. Laat mij u nu vertellen dat 93% van onze gasten uit……..Nederland komt. Nu besef ik mij dat Maastricht vaak wordt gezien als buitenland. Best begrijpelijk overigens, niet alleen praten we vreemd, en is het een behoorlijke eind rijden, we hebben ook nog eens een totaal andere bouwstijl en het is het structureel 3 tot 4 graden warmer dan in de rest van het land. Veel liever had ik een andere kop gelezen in de krant: “Nederlanders gaan massaal aan de stedentrips” gevolgd door: “thuisblijvende Nederlanders shoppen de steden leeg”. Laat mij u vertellen dat ik regelmatig spreek met middenstanders; ook zij bekennen; het was een puike zomer voor “hun” handel. Door het “slechte” weer vluchten de toeristen massaal de winkels in op zoek naar droogte. Wat doe je in een winkel? Juist ja, kopen. Dus de vraag is; hebben we “slecht” weer gehad deze zomer? Jazeker wanneer je van zon, zee en strand houd, echter voor de hotellerie en de middenstanders is het een puike zomer geweest met het beste weer ooit……eigenlijk best ook wel lekker; zo’n zomer van voor de klimaatcrisis.