donderdag 31 mei 2012

De officiële opening….

Eigenlijk is het toch wel héél erg fijn…..proefdraaien. De tijd krijgen en nemen om een nieuwe zaak op te starten en de kinderziektes uit een nieuw concept te halen.

Grand Café Maastricht Soiron draait alweer ruim 2,5 maand. In weken zijn dat zo’n 12 weken. We hebben alle weersomstandigheden mee gemaakt. Regen, hagel, 7 graden, 30 graden, enfin, niets zo grillig als Nederlands weer. Het dak houdt het goed; ja, voor de lezers onder u die nog niet zijn wezen kijken. Het Grand Café, of eigenlijk moet ik zeggen “de Cour” heeft een heel bijzonder dak. Een doorzichtig dak gemaakt van Teflon (hetzelfde materiaal waar onder andere kogelvrije vesten van worden gemaakt). Het grote voordeel is natuurlijk een overvloed aan daglicht, en daarmee gepaard gaande het gevoel dat je 365 dagen per jaar buiten bent. Door de aangebrachte folie wordt 75% van de zonnestralen geweerd, dat gekoppeld aan vloerkoeling (en inde winter verwarming) en een bijzonder luchtverwarmingssysteem, maken dat de temperatuur in het Grand Café en op de Cour bij iedere weersomstandigheid zeer aangenaam is. Behaaglijk in de winter en lekker koel in de zomer. 



Inmiddels staat er een ploeg geroutineerde medewerkers. We snappen de routing en kennen onze producten, da’s wel zo handig hoor ik u denken. Maar geloof me, niet altijd altijd evident. Nu is het moment aangebroken om onze service (verder) te optimaliseren. We gaan nu (nog) beter onze medewerkers trainen om een optimale gastvrijheidsbeleving te creeren, dat beloof ik u. 

Morgen is het zover; rond 13:00 rijdt een grote, waarschijnlijk geblindeerde, auto voor. De heer Mr. Pieter van Vollenhoven komt de officiele opening van het museum aan het Vrijthof verrichten. Vergezeld van de Burgemeester van Maastricht, de Gouverneur en natuurlijk de voorzitter en directrice van de Stichting Museum aan het Vrijthof, respectievelijk de heer Oostwegel en mevrouw Dickhaut. Een middag van protocol en van maximale scherpte. Heel spannend kan ik u vertellen. Onze medewerkers zijn allemaal in detail gebriefed en we zijn er klaar voor. De officiele opening gaat vervolgens over in diverse ontvangsten van medewerkers, vrijwilligers, vrienden en relaties van het museum. Een vreugdevolle dag, maar ook een uitputtingsslag. ‘s Avonds gaat het feest verder; op het Vrijthof vind een bijzonder toneelstuk plaats met liefst 1500! acteurs.   Genoemd: Mestreechs Zilver, na de gelijknamige expositie die in het museum aan het Vrijthof van start gaat vanaf 2 juni. Kortom, “wij hebben er zin an”.

Vanaf zaterdag 2 juni ontvangen wij u dus met heel veel plezier en met passie voor gastvrijheid in ons officiele geopende Grand Café Maastricht Sorion!












Rino Soeters

donderdag 17 mei 2012

Economisch landschap……


Economische paniek in het Noorden en Westen veroorzaakt door het Zuiden….althans dat zegt en schrijft de internationale pers.
Grappig is het zeker niet, eerder schrijnend. Spanje halt haar begroting niet, Griekenland is toch niet van plan om zich aan de voorwaarden van Brussel te conformeren, Frankrijk wil de 3% norm herzien, Italië en Portugal kampen met structurele tekorten, enfin het moddert maar door.

Hoe anders is het in het Zuiden van Nederland ! De Maastrichtse bevolking neemt toe, de leegstand van de (winkel-)panden in Wijck is teruggedrongen tot slechts 6%, de hotels laten betere bezettingen en betere kamerprijzen zien. Minstens zo belangrijk is het om te melden dat op “grotere” Zuid-Limburgse schaal belangrijke en vooral positieve geluiden te melden zijn; “mogelijke plannen BMW in Born” en wat denkt u van deze: “Saudiers investeren € 135 miljoen in Zuid Limburg”.
Ik heb geen boter op mijn hoofd. Ik realiseer mij dat dit broodnodige investeringen zijn om uberhaubt werkgelegenheid te kunnen behouden en niet om deze te creëren. Recent, onderweg naar de Randstad, betaalde ik ruim € 1,90 voor 1 liter benzine, de totaalnota? € 129,20….voor de lezers uit het Florijnen tijdperk: fl 284,70 voor één tank benzine !!!  En toch, ik stond, op diezelfde A2 ruim 1 uur in de file….blijkbaar kunnen we het nog betalen.

De moraal van dit verhaal? We moeten elkaar vooral ook voeden met de positieve geluiden, want die zijn er! Meer dan voldoende, je moet ze alleen willen horen, zien en lezen. Mij advies; deel enkel nog de positieve geluiden; Dat verandert onze “mood set” en maakt dat we in een positieve en opwaartse spiraal terecht komen. Dat maakt dat we (weer) willen reizen, kopen, verhuizen, klussen, uit eten, enfin, al die zaken die ook “voor de crisis” deden. 



Ik las recent een artikel. De kop luidde: “Nederland financieel terug naar 2005” ik denken………denken……denken……met de beste wil van de wereld kan ik mij geen moment herinneren waarop ik in 2005 geen beleg op mijn brood had…u wel? Kortom, kop op, kin omhoog ! We komen er met vereende krachten bovenop, dat beloof ik mijzelf, en U ! 

donderdag 10 mei 2012

Dutch Hotel Award komt er weer aan

Hoe het winnen van de Dutch Hotel Award (Townhouse designhotel) je hotel op z'n kop zet !

Op z'n kop? Jazeker, het dak ging er af! Wat hebben we een feest gehad in het zuidelijkste puntje van het land! De dag na het winnen van de Award begon met rinkelende gsm’s en honderden felicitatiemails. Collega's uit het hele land, leveranciers, relaties, klanten en andere stakeholders hebben ons overstroomd met gelukwensen. In een mum van tijd veranderde "de huiskamer" van Townhouse in een bloemenzee waar menig bloemist jaloers op zou zijn.
De reactie’s waren hartverwarmend en overweldigend. Juist in tijden van economische malaise levert het winnen van de Dutch Hotel Award een enorme boost. Onze medewerkers waren en zijn allemaal apetrots. Iedereen moest het weten. Zelfs de Burgemeester van Maastricht bracht zijn felicitaties over; ook hij was trots dat de fel begeerde Award in zijn stad was terechtgekomen.
De dagen en weken er na werd in alle lokale en regionale bladen, blogs en kranten geschreven over onze winst. Onze kamerprijzen stegen significant. De "third parties" melden zich allemaal spontaan voor meer allotment. Maar ja, dat was niet nodig want het aantal directe boekingen via onze eigen website steeg eveneens met méér dan 35% (!). Tot op de dag van vandaag ondervinden we de voordelen van de gewonnen Award. Bij tenders geeft de vermelding van de Award net even het laatste zetje om de deal binnen te slepen. Bij onderhandelingen met corporate boekers helpt de Award enorm om de tarieven voor 2012 naar een hoger niveau te trekken.

 Zijn er dan géén nadelen? Jazeker wel! Plotseling beginnen andere hotels aanbiedingen te doen aan je MT leden. Je moet een dijk van een feest geven, je tent loopt vol waardoor je regelmatig neen moet verkopen en wanneer je allergisch bent voor bloemen zou ik er al helemaal niet aan beginnen!



Kortom, het winnen van de Dutch Hotel Award is misschien wel het beste wat een hotelier kan overkomen; de slagroom op de taart om het maar even in vaktermen uit te drukken. Schrijf je in, ook wanneer je niet als winnaar uit de bus komt is het een geweldige ervaring. Het motiveert je team om nog meer dan ooit hun creativiteit aan te spreken. Daarnaast is het een fantastische manier om een quick scan van je bedrijf te maken en daar waar nodig bepaalde processen te finetunen.
Ik wens u allemaal, met veel plezier, een geweldige tijd in de strijd om Award 2012 !