vrijdag 10 januari 2014

Economie trekt aan

De hotelbranche ziet weer groei in de economie.
Zoals u misschien weet, is de hotelbranche bijzonder conjunctuurgevoelig. Dan lees je als hotelier natuurlijk graag dat het conjunctuurbeeld verbetert, anders gezegd, dat de economie in een herstelfase zit. En dat was precies wat enkele nieuwssites eind vorig jaar kopten, zo ook NU.nl.
NU.nl baseert zich daarvoor op cijfers van het CBS
Het conjunctuurbeeld is een soort graadmeter van de Nederlandse economie, dat bestaat uit 15 indicatoren.

9 van de 15 indicatoren vertonen groei, 6 laten een daling zien. Dat wil dus zeggen dat er over de gehele lijn genomen iets meer verbeteringen dan verslechteringen te zien waren. Natuurlijk zegt groei niet alles. Als het eerst heel slecht ging en nu slecht, gaat het nog steeds niet goed. En dat blijkt, want maar liefst 13 indicatoren blijven onder de trend, ofwel hun langjarig gemiddelde.

De Nederlandse economie toont weer groei.
De patiënt die Nederlandse economie heet, is er nog lang niet bovenop, maar vertoont wel tekenen van licht herstel. Laten we eerlijk zijn, als de patiënt een familielid van u betrof, zou u zich hieraan vastklampen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de horeca in het algemeen en de hotelbranche in het bijzonder: 'we' doen het nog niet zo goed als het gemiddelde over de afgelopen pak 'm beet 20 jaar, maar 'we' laten wel groei zien. In het derde kwartaal van 2013 steeg de omzet in de horeca met 1,9%. Ter indicatie: in het eerste kwartaal was er nog sprake van een daling van 1,7%.

In de hotelbranche steeg de omzet in het derde kwartaal zelfs met 6,7%, volgens het CBS. Fijn om te zien dat we het als branche zo goed doen! Onze hotels doen het zelfs nog een stukje beter dan dit landelijk gemiddelde. Hoe dat komt? Omdat we met onze concepten (low budget, selfservice) trendsettend bezig zijn geweest en omdat we ons op het gebied van authenticiteit en beleving onderscheiden van de massa. Zo'n opmerking komt misschien ijdel over, maar wat ik bedoel te zeggen, is dat óók de crisis kansen biedt!

Ook op het gebied van andere indicatoren zwemmen we als consortium tegen de stroom in. In 2013 werden er maar liefst 13% méér faillissementen uitgesproken dan in 2012 – in de horeca zelfs 16%. Dat zijn 213 horecabedrijven die over de kop gingen. Bijkomend gevolg: in de horeca verdubbelde in het eerste kwartaal van vorig jaar het aantal uitkeringen.

In Londen opende vorig jaar het Qbic hotel.Tegen deze stroom in, openden wij in oktober van vorig jaar Qbic London, de eerste buitenlandse vestiging van onze groep en creëerden we werkgelegenheid voor circa 25 man.

Crisis? Niks van gemerkt! Dat zeg ik natuurlijk met enig gevoel voor ironie. Natuurlijk hebben ook wij, als branche en als onderneming, de crisis gemerkt. Alleen hebben wij geprobeerd er met creativiteit en positivisme naar te kijken. Immers, er zijn nog kansen genoeg.




Ik wens u allemaal voor 2014 een goed economisch herstel. Maar bovenal veel plezier, passie en positivisme. En uiteraard uw kostbaarste bezit: een goede gezondheid!











Rino Soeters
Algemeen directeur