vrijdag 23 mei 2014

FashionClash, mode en cultuur in botsing

Fashionclash, mode en cultuur in botsing

Tefaf, JIM, Het Preuvenemint ... Stuk voor stuk evenementen die Maastricht (inter)nationaal op de kaart hebben gezet en nog steeds zetten. En sinds 2009 is daar een evenement bijgekomen: FASHIONCLASH. Van 12-15 juni vindt de zesde editie van dit modefestival plaats.

Eigenlijk is het vreemd dat het tot 2009 heeft moeten duren dat Maastricht 'zijn' mode-evenement kreeg. Maar Fashionclash is gearriveerd en zal met de jaren alleen maar groeien.

Fashionclash is anders dan de modeweken in modehoofdsteden als Londen, Parijs en Milaan. In plaats van gerenommeerde ontwerpers krijgt juist opkomend talent een podium. Naast modeshows, tentoonstellingen en een marktplaats is er ook plek voor theater en dans. Deze zesde editie brengt meer dan honderd ontwerpers en artiesten uit meer dan dertig verschillende landen bij elkaar. Een echt interdisciplinair én internationaal festival dus.

Het woord 'interdisciplinair' neem ik niet voor niets in de mond. Want mode en theater en dans staan niet los van elkaar op het programma, maar komen ook echt samen. In samenwerking met het Dutch Dance Festival (DDF) is het project Distinguished Dreams ontwikkeld, waarin tien bekende modeontwerpers en choreografen op hun overeenkomsten gebaseerde mini-optredens hebben gecreëerd. En onder de noemer (OLD)Fashion(ed) organiseren datzelfde DDF en Museum a/h Vrijthof een modeshow met 65-plusmodellen, die wordt begeleid door dansoptredens. Naast catwalkshows kun je ook verschillende tentoonstellingen bezoeken, met als verbindend element het thema 'age'. Naast een (OLD)Fashion(ed)-tentoonstelling is er ook de exhibitie VERWEVEN, waarin toneelspeelster en neuropsycholoog Nina Willems het verhaal vertelt dat schuilgaat achter de kleding van doodnormale personen. Tot slot is er ook een nieuwe designermarket, een soort van marktplaats waar ontwerpers hun ontwerpen kunnen etaleren en verkopen aan het publiek.

Epicentrum van Fashionclash is de SAMdecorfabriek, het voormalige decoratieatelier van Mosa aan de Meerssenerweg. Hier vindt op vrijdag 13 juni de opening van het festival en de openingsshow plaats. De tentoonstellingen en de marktplaats zijn gratis toegankelijk. Voor de verschillende modeshows moet je een ticket kopen.

Ook op diverse andere plaatsen in de stad is er onder de vlag van Fashionclash van alles te doen, zoals tentoonstellingen en lezingen in een select aantal boetieks en culturele hotspots in de stad. Dit randprogramma wordt om 19.00 uur afgetrapt met een modeshow in De Bijenkorf. Ook is er een tijdelijke pop-up store in de stad, waar je alleen tijdens Fashionclash unieke mode, sieraden en accessoires van ontwerpers uit de buurt kunt kopen. Over pop-up stores gesproken: in de Rechtstraat is niet lang geleden Artipops opgedoken, een boetiek in betaalbare kunstzinnige interieurobjecten.

Fashionclash duurt vier dagen. Kom je van ver? Dan kun je bij ons komen logeren in TownhouseDesignhotel Maastricht, het hipste hotel van Maastricht en een toepasselijk onderkomen voor je meerdaags bezoek aan dit modefestival.












Rino Soeters
Algemeen directeur 

donderdag 8 mei 2014

Townhouse Hotel Maastricht genomineerd voor Beste Leerbedrijf Horeca 2014

HELDEN Nominatie

Beste leerbedrijf horeca 2014 en wij zijn GENOMINEERD: Townhouse Designhotel Maastricht is finalist als het gaat over deze bijzondere verkiezing. Een verkiezing voor onze medewerkers, die we onze Helden noemen.

"Een geweldige nominatie; het gaat over onze Helden en over ons als leerbedrijf. Ik ben erg trots.
Onze externe trainees beginnen met een ontbijt met mij, op deze manier laten we zien dat we open staan voor iedereen en creëren we draagvlak voor onze waarden. Men komt naar ons om te groeien, wij helpen hierin zowel op persoonlijk vlak als vakinhoudelijk."

Samen streven naar topkwaliteit

Townhouse maakt dagelijkse dingen bijzonder, ook als leerbedrijf. Ons HR beleid noemen we Helden en we werken samen en met helden. Zo zijn er bijzondere secundaire arbeidsvoorwaarden zoals sporten, shoppen en gezond eten in de buurt met korting. Jaarlijks leiden we minimaal 4 Helden intern op in een management traineeship; we noemen dit de Helden Academy.



Nominaties Beste Leerbedrijf Horeca 2014

De verkiezing ‘Beste leerbedrijf horeca’ stimuleert het leren in de praktijk en de waarde die leerbedrijven voor de horecasector hebben onder de aandacht te brengen. Een belangrijke verkiezing, het is essentieel dat we in deze branche mensen in de praktijk klaar stomen voor hun carrière, mensen kansen bieden en in hen geloven. Wij geloven dat oprechte aandacht de ultieme luxe is, zowel voor de gast als de medewerker!

Er zijn tweeëndertig aangesloten scholen elk hun tien beste leerbedrijven nomineren. De leerbedrijven worden per ronde beoordeeld, zo verdient ook Townhouse punten en zien we waar we sterk of zwak in zijn, zo zien we ook waar kansen bestaan voor verbetering. Door direct actie te ondernemen moeten we voldoende extra punten verdienen om verder te stijgen in het klassement.











Rino Soeters
Algemeen Directeur