vrijdag 12 september 2014

Maastricht, modehoofdstad in wording

New York, Parijs, Londen, Milaan ... De modehoofdsteden van de wereld. Maastricht past (nog) niet in dit rijtje, maar is wel hard op weg om zich te ontwikkelen tot modehoofdstad van Nederland. Dat werd het laatste weekend van augustus maar weer eens duidelijk, toen het Nationaal Comité 200 jaar Koninkrijk 'ons' modeplatform FashionClash ontmoette. Ter ere van deze viering 'clashten' op het Onze-Lieve-Vrouweplein de avant-garde mode van FashionClash met de chique kleedstijl van de Maastrichtenaar, in de vorm van de laatste collectie van de Bijenkorf.

Over de Bijenkorf gesproken ... Het is tekenend dat dit warenhuis landelijk vijf vestigingen sluit en zich op onlineverkoop richt, maar zijn filiaal in Maastricht openhoudt. Van de Bijenkorf loop je in een zucht naar het Stokstraatkwartier, het exclusieve winkelhart van Maastricht, waar je je ogenblikkelijk in Franse sferen waant. Naast alle grote merken en ontwerpers vind je hier ook een bijzonder hoog aandeel boetieks, die zorgen voor een bijzonder divers en voor Nederland uniek modeaanbod.

 En dan trendy Wyck, dat zich in rap tempo ontwikkelt tot de hippe evenknie van het wat chiquere Stokstraatkwartier. Ook dit stadsdeel ademt mode, met modehuis Hermès als meest sprekende voorbeeld. En wat te denken van de Brits georiënteerde herenmodezaak Mayfair of Hot Kitchen Men's Boutique?

Maar meer nog dan in warenhuizen en boetieks, vind je mode 'gewoon' op straat. En mode is ook zeker niet exclusief voorbehouden aan 'chique' dames en heren. Vergeet de ca. 16 duizend studenten aan Maastricht University niet, van wie bijna de helft de buitenlandse nationaliteit heeft en (mode)invloeden uit hun vaderland meenemen naar Maastricht. Deze 'arme' studenten stellen hun ensemble samen door te winkelen bij budgetmodeketens als H&M en de vele vintage shops die Maastricht telt. Als je van vintage en retro houdt, moet je de Heggenstraat eens aandoen, waar je bij onder andere Retro & Chic en Traders Pop de leukste vintage kleding vindt, afgedankt door eerdergenoemde chique dames en heren en door jongeren gecombineerd tot 'nieuwe' mode.

Ik denk dat het internationale karakter van Maastricht, in combinatie met de sterke culturele identiteit, bijdraagt aan Maastrichts groeiende naam als modehoofdstad. Mode en design moet je natuurlijk ook niet in al te enge zin bekijken en niet uitsluitend op kleding betrekken. Mosa, Sphinx: dat is ook design! En wat te denken van Maastricht als kunst- en cultuurstad? Noem mij één modehoofdstad die niet tevens leidend is op het gebied van kunst en cultuur. De ABK, Toneelacademie, het Conservatorium ... Je hebt een brede creatieve industrie nodig om je modestad te mogen noemen.  Mode is immers een uiting van creativiteit.

Ja, in Maastricht zijn alle ingrediënten aanwezig om uit te groeien tot dé modestad van Nederland. Dat Maastricht een Fashion Week als FashionClash huisvest, is niet de reden dat Maastricht een modestad is, maar het logische gevolg daarvan en de culminatie van al het mooie dat op creatief vlak in de stad gebeurt.

Ben je toe aan een nieuwe wintergarderobe? Dan heb ik je hopelijk overtuigd: Maastricht is the place to be voor de laatste modetrends. Combineer je shopweekend met een heerlijk verblijf in één van onze hotels. Onze collega's staan voor je klaar en helpen je met het vinden van de boetieks. Met diverse winkels hebben wij bovendien afspraken dat de jou gekochte kleding naar het hotel wordt gebracht. Service in optima forma!










Rino Soeters
Algemeen directeur