maandag 29 juni 2015

Nee tegen BTW-verhoging op hotelovernachtingen van 6% naar 21%

Misschien betaalt binnenkort iedereen 15% meer geld voor een hotelovernachting, het kabinet heeft namelijk het voornemen om de BTW voor een groot deel van de vrijetijdsproducten te verhogen van 6% naar 21%. Vooralsnog ziet het ernaar uit dat alleen voedingsmiddelen in de horeca in het verlaagde tarief blijven. We gaan met zijn alleen dus wel meer betalen voor een avondje uit in de schouwburg, een kaartje voor evenement of festival, een dagje pretpark, zwembad of een vakantie in Nederland.

Slapen is een primaire levensbehoefte, net zoals voedsel (lees: eten). Je kunt langer zonder eten en drinken dan zonder slaap, wat dat betreft is het in mijn ogen daarom een kromme stelling. Verder wordt mijns inziens vergeten dat de hotellerie een grote katalysator is voor vele andere bedrijfstakken en beroepsgroepen. Als je ergens logeert moet je namelijk meestal ook parkeren, reizen, lunchen, ontbijten, de taxi nemen, boodschappen doen, winkelen etc. De BTW-verhoging van 6% naar 21% maakt een overnachting minimaal 15% duurder! € 100,- wordt € 115,- en dat is een reden voor gasten om minder of niet in hotels te verblijven. Indirect is dit ook een gemis aan omzet voor de andere beroepsgroepen en uiteindelijk BTW-inkomsten voor de staat. De gevolgen zijn niet te overzien als de consument besluit dat vrije tijd ‘te duur wordt’ en met de name de leisure markt krijgt dan een forse klap. Een bedrijf kan de BTW terugvorderen, maar leisure gasten zullen minder of niet reizen waardoor op termijn werkloosheid toeneemt. Ik sta dan ook niet achter de geplande BTW-verhoging. Doe maar niet!

Het voorstel van het kabinet is nog niet definitief en er kan dan ook nog veel veranderen. Wij pleiten voor het handhaven van het huidige, lage BTW-tarief van 6%. Niet alleen voor onszelf maar voor alle ondernemers die hierdoor geraakt worden. Koninklijke Horeca Nederland (HKN) heeft een actie opgezet en gaat na de zomer met alle handtekeningen naar de Tweede Kamer. Jij kunt ook meedoen! Hoe?
  • Ga naar de actiepagina, onderteken de petitie en like en share deze pagina.
  • Like en share Facebookpagina neetegenmeerbtw.
  • Tweet de actiepagina met hashtag #neetegenmeerbtw.
  • Moedig anderen aan om hetzelfde te doen!

Hopelijk weten met zijn allen voldoende aandacht te vragen en neemt het kabinet een besluit dat gunstiger uitpakt voor alle ondernemers in de leisure markt.










Rino Soeters
Algemeen Directeur

dinsdag 9 juni 2015

Samenwerken met (fashion) partners een kracht binnen La Bergère Group

De gevleugelde term 'co-creatie' hoor je steeds vaker, meer en meer hoor je bedrijven noemen dat ze bewust kiezen voor samenwerkingen. Helaas zie ik in de praktijk dat het vaak beperkt blijft tot een mager commercieel verhaal met daaronder een flinterdunne executie. Bij La Bergère Group werken we juist graag samen met andere partijen, liefst lokale ondernemers, zodat we elkaar te versterken. Door samen te creëren, bedenken en neerzetten bereiken we meer dan wanneer we alles alleen willen doen. Zo lift onze omgeving mee op onze groei en omgekeerd.

Ik geef een voorbeeld: Townhouse Hotel Maastricht is al jaren partner van Fashionclash, dit jaar vindt er in de woonkamer een foto expositie plaats van fashion fotograaf Karen Kikkert en bovendien blijven diverse internationale modebloggers bij ons logeren. Zo dragen wij het geweldige initiatief uit dat Fashionclash is promoten wij het op onze eigen manier. Omgekeerd deelt een blogger en passant hoe zijn of haar verblijf bij ons was, dan is dat uiteraard mooi meegenomen!

Bij onze nieuwste telg Kaboom Hotel gaan we nog een stapje verder: we hebben drie lokale ondernemers betrokken om voor ons de kleding en verdere styling te verzorgen. Fashion designer Lena Berens ontwerpt een uniek kledingstuk voor onze helden in Kaboom Hotel: minimalistisch, elegant, gemaakt van de mooiste materialen. Renée Reinders van Noir Maastricht selecteert een aantal stoere kledingstukken uit haar winkel om de outfit compleet te maken, waarmee ze een look creërt die klassiek meets rebels aandoet. Helemaal in de stijl van Kaboom Hotel. De creatievelingen van Atelier Haven maken het geheel compleet met custom items die zij bedrukken met ons behangpatroon: strikjes, sjaaltjes en wie wat er nog meer volgt.

Op onze beurt doen wij er alles aan doen om deze jonge modemakers en ontwerpers te promoten en voor het daglicht te brengen, een simpele en effectieve manier om zonder megagrote marketingbudgetten jonge talenten  een stap verder te helpen in hun carrière.

Net zoals voor veel andere zaken geldt ook bij co-creatie: niet te veel praten, gewoon doen. Zoek in je netwerk naar relevante of interessante partners. Soms ontstaan de meest creatieve en inspirerende samenwerkingen met partners die op het eerste oog helemaal niet zo relevant lijken. Wij kiezen voor onze merken heel bewust, voor Kaboom Hotel mogen die partners zelfs rebels zijn. Doe maar liever gek want anders blijft het zo gewoon! Aanvullend vinden wij het charmant om jonge ontwerpers, designers en bloggers een platform te bieden. Noem het een podium of etalage. What's in it for us? Niks, behalve een verfrissende samenwerking en daardoor een uniek eindresultaat. En dat maakt het juist zo duurzaam en authentiek.










Rino Soeters
Algemeen Directeur