dinsdag 26 april 2011

Is 3 maal écht scheepsrecht?

Laten we het hopen…….in 2005 werden wij 2e met ons, toen, hagelnieuwe concept; Hip Hotel Maastricht St. Martenslane, in 2008 werden we met Qbic Hotel Amsterdam 2e (overigens wonnen we toen de publieksprijs) en dan nu in 2011 dingen we mee naar de prestigieuze Dutch Hotel Award met ons nieuwste hotelconcept; Townhouse Designhotel Maastricht.


Ieder jaar kent de Dutch Hotel Award een specifiek thema waarop de jury de deelnemers beoordeeld, dit jaar: Self Service; op de site van de Dutch Hotel Award valt de volgende uitleg te lezen:
Gemak dient de mens. We willen snel geholpen worden. Tijdgebrek is steeds meer een leidende factor in het beslissingsproces van klanten, gasten, medewerkers en managers.
In de hotelbranche, traditioneel een sector die gestoeld is op service, is het te merken dat haast en ongeduld een wissel trekken op de dienstverlening.
Waar men in het verleden het à la carte ontbijt als een uitwas van luxe en genot werd beschouwd, vinden steeds meer mensen een snel buffet een beter alternatief. De minibar wordt vervangen door apparaten op de gang waarin drankjes, snacks en zelfs warme gerechten zitten.
En de check out? Dat gebeurt toch ook steeds meer door de gast zelf via de slimme tv-systemen!


Hotelboekingen en reizen worden steeds minder via het reisbureau gereserveerd. Men wil het zelf zoeken, regelen en boeken. Ook het niet meer weg te denken fenomeen van de social media is een exponent van zelfbediening. Men luistert niet meer naar gladde reclame, maar hecht veel meer waarde aan de mening van gelijkgestemden.


Het zelf bepalen, regelen en uitvoeren wordt ook in toenemende mate doorgevoerd in de interne organisatie. Denk aan trainingen die de medewerkers niet meer ontvangen van een externe trainer maar volgen via een online programma. Of financiële tools waarmee de manager de resultaten van zijn eigen afdeling moeiteloos analyseert in plaats van een maand te moeten wachten op de feedback van de controller.


Self Service dus als gemene deler voor bovengenoemde aspecten. Dit jaar is de jury van de Dutch Hotel Award erg benieuwd hoe uw managementteam omgaat met het begrip. Is het nog  te stoppen? Willen we het überhaupt anders? Wat zijn de voordelen? Hoe worden nieuwe inzichten ontwikkeld en omgezet in zelf uit te voeren handelingen? Of is uw zienswijze geheel anders en weet u juist daarmee succes te behalen?



Op vrijdag 29 april vernemen we van de jury of we zijn toegetreden tot de laatste 5 halve finalisten! Indien dit het geval is dan mogen wij ons presenteren op 12 mei in de Hotelschool Den Haag aan de volledige jury….op basis van deze presentatie kiest de jury 3 finalisten die allemaal worden bezocht in hun hotel. Begin juni wordt de winnaar definitief bekend gemaakt.


Wij vinden het in ieder geval nu al spannend, hopelijk is 3 maal scheepsrecht!












Rino Soeters