Monday 27 February 2012

Smeekbede om de rekening….dramatisch!


Bovenstaande titel staat in mijn ergernissen top 10…..

met een hoge notering kan u vertellen.
Wat blijft het toch altijd moeilijk om een rekening te krijgen, vooral in de Horeca, zo leert mijn persoonlijke ervaring. Misschien schrijf ik het verkeerd, vaak is het krijgen van de rekening niet het probleem het betalen daarin tegen blijkt vaak een drama.
Kent u het? Of beter herkent u het? Prima ontvangen, tafel toegewezen, hoffelijke bediening, goed eten, prima wijn. Koffie na….maar dan, hét moment suprême. De rekening.
Meestal vraag ik gelijk bij het arriveren van de koffie, en tegenwoordig al bij het bestellen van de koffie: “doet u maar gelijk de rekening”. 

Mocht de rekening al direct met de koffie arriveren dan koester ik vaak nog hoop. Mijn frustraties over de rekening maakt overigens dat ik (weer) veelal met contant geld betaal in de horeca; ik hoop dan ook steevast op een passend bedrag. Is dit echter niet het geval dan begint het gesodemieter.
Het bord, bakje of boekje wordt opgehaald, vaak na 2 keer zwaaien of aanbieden. Ik erger mij dan, “waarom het je niet gewoon een portefeuille bij je als je gaat afrekenen”. Te vaak hoor ik: “sorry mijn collega heeft de portefeuille”. Of “ik moet na de kassa”. Waarom snappen wij niet in onze business dat de entree en het afscheid de belangrijkste momenten zijn. Te vaak betrap ik mijzelf erop dat ik niet terug ga naar een restaurant, brasserie of café omdat ik te lang op de rekening heb moeten wachten.

Collega’s doe er iets mee; vertrouw op uw medewerkers, faciliteer ze en zorg dat het afscheid net zo fijn verloopt als de entree; dán komen uw gasten ook terug.












Rino Soeters

Sunday 19 February 2012

Tijd voor een compliment, een pluim zo u wilt!




De ambtenaar wordt vaak verguisd, met de “juffrouw Jannie” sketch van Jiskefet op het netvlies was het stigma definitief. De ambtenaar is in de ogen van velen van ons niet vooruit te branden.

Wel nu, ik pleit voor transparantie en rechtvaardigheid, ere wie ere toekomt, zeg maar.  Ik heb recent namelijk het absolute tegendeel mogen meemaken. Geloof het of niet; zelfs 2 keren in 1 week. Bij het aanvragen van een parkeervergunning en bij het aanvragen van een horecavergunning. De kenners onder u weten misschien dan zelfs de namen van de desbetreffende ambtenaren in te vullen.

In beide gevallen was er sprake van pro-actief handelen, en zelfs van oplossingsgericht meedenken. Gewoon de menselijke maat hoor ik u denken.
Voor mij het bewijs dat het loont om te investeren in relaties en in uw netwerk. Laten we dit overigens vooral niet verwarren met slijmen of omkoperij.
In beide bovengenoemde gevallen noemde de ambtenaar van dienst mij: “onze klant”. Dat is toch fantastisch, niet waar. Na zelf jaren lang onze eigen medewerkers te hebben gecoached in klantgericht denken heb ik dit nu zelf mogen ervaren, en dan uitgerekend bij de gemeente!

Veel beter dan de, achterste voren gezeten caissière die haar weekend ervaringen  met haar collega aan de achter haar gelegen kassa deelt. Of ergo de medewerker in de bediening die met zijn collega blijft doorpraten terwijl ik mijn arm uit de kom zwaai om de rekening te mogen krijgen.
Gemeente, u verdiend de pluim van de maand, althans de 2 ambtenaren in de voorbeeld, ga zo door! 










Rino Soeters

Sunday 12 February 2012

In tijden van economische teruggang is groei de enige oplossing…..





Ik realiseer het mij maar al te goed; ik sta op het punt om iets te gaan doen wat niet gebruikelijk is, sterker nog, ik sta op het punt om iets te gaan doen dat uit den bozen is…..ik ga namelijk reclame maken voor onze eigen organisatie. Ik schrijf het alvast vooraf, je kunt nu nog stoppen met lezen, straks is het te laat en dan moet je vooral niet achter zeggen: “dat hoort niet”….

Het is en blijft een roerige tijd, de beurs heeft nog immer last van het jojo-effect. De afgelopen 2 dagen staan in het teken van de aangekondigde sluiting van Nedcar, wat een ramp voor deze medewerkers en hun gezinnen. De Limburgse economie krijgt er weer een uitdaging bij.

Ik las in een artikel, geschreven door onze Maastrichtse Wethouder, portefeuillebeheerder van onze bloedgroep; horeca; dat in Maastricht maar liefst 28% van de werkgelegenheid voortkomt uit de gastvrijheidindustrie.

Wij, de La Bergère Group, menen, ondanks het grote aanbod en de terugloop in omzet, dat wij nóg een horecabedrijf moeten toevoegen, daarmee voegen wij, al is het maar een beetje, een stukje werkgelegenheid toe aan Maastricht. We geven in al onze statements aan dat we onorthodox denken en handelen, dus juist in deze tijden gaan wij groeien!

Op 13 maart starten wij een, werkelijk, prachtige horecazaak van zo’n 350m2, gelegen  midden in het centrum van Maastricht, en wel op het Vrijthof! 
Het Grand Café is gelegen in het Museum aan het Vrijthof. Het museum dat na de verbouwing een bijzondere hot spot moet en zal gaan worden voor  Maastricht. Het thema van het museum wordt “Made in Maastricht” de naam van het museum is: Museum aan het Vrijthof; ons Grand Café gaat dan ook heten; Grand Café Maastricht !

Het Grand Café is gelegen direct aan de voorkant van het “Ossebloed rode pand”; beter bekend als: Spaans Gouvernement, achter de 4 grote ramen. De ruimte is authentiek, volledig gerestaureerd en mag met recht een beauty worden genoemd. Direct aansluitend aan het Grand Café loop je in een prachtige, overdekte, “Cour” het woord binnentuin doet het geen recht….Dit verwarmde (en in de zomer gekoelde) terras is 24 uur per dag verwarmd op 20 graden. In de zomer biedt de Cour verkoeling en in de winter verwarming, terwijl onze gasten baden in daglicht….
We zijn alle dagen open; als éérste zaak op het Vrijthof gaan wij al om 09:00 open. We sluiten rond de klok van 19:00; maar niet getreurd; het is mogelijk om met een gezelschap tot maar liefst 500 personen bij ons een besloten partij te organiseren; werkelijk alles kan. 

Interesse check dan snel onze introductiesite; www.vrijthofonline.nl of bel  eens voor een afspraak of bezichtiging 043 321 11 11

Hopelijk was het mij gepermitteerd om een stukje reclame te maken? Maar goed, we zijn dan ook zo trots dat het ons lukt om juist in deze tijd, een nieuwe zaak te mogen openen! Komt u snel koffie drinken?