dinsdag 10 december 2013

Maastricht werkt hard aan bereikbaarheid.

Als hotelier juich ik het actieve toerismebeleid van onze gemeente natuurlijk alleen maar toe. Jaarlijks wordt onze mooie stad bezocht door circa 14 miljoen(!) dagjesmensen en toeristen. En die laatste zijn goed voor vele hotelovernachtingen. Om dat enorme aantal wat tastbaarder te maken: dat zijn bijna 40 duizend bezoekers per dag – het aantal mensen dat pak 'm beet in een groot voetbalstadion past. Dat is nog exclusief de duizenden forenzen die dagelijks komen werken in Maastricht. 

De meeste van al die mensen willen, met de auto, naar het hart van de stad. Dat zorgt ervoor dat nagenoeg dagelijks de verkeersaders rond de stad dichtslibben en zorgen voor een verkeersinfarct, zoals dat treffend heet. En als je dan eindelijk in het centrum bent aangekomen, moet je je heilige koe nog kwijt zien te raken ...

Je kunt gerust stellen dat Maastricht het slachtoffer van zijn eigen succes dreigde te worden. Gelukkig zag de gemeente dit ook in en lanceerde het haar ambitieuze project Maastricht-Bereikbaar. Dat project omvat veel méér dan de Groene Loper en A2-tunnel. Natuurlijk, de verknoping van de A2 en A79 bij het knooppunt Kruisdonk, de tunnel tussen de knooppunten Geusselt en Europaplein en de nieuwe verbindingsweg tussen de A2 en bedrijventerrein Beatrixhaven zijn ambitieuze projecten. 

Maar de gemeente realiseert zich tegelijkertijd dat het dotteren van de dichtgeslibde aderen en het aanleggen van bypasses niet de enige manieren zijn om toekomstige verkeersinfarcten te voorkomen. De gemeente maakt het op verschillende manieren aantrekkelijk om met het openbaar vervoer, de fiets of e-bike, een fiets met elektronisch (hulp)motortje, naar het stadshart te reizen en de auto thuis achter te laten of op één van het groeiend aantal P+R en P+W terreinen in de stad. 

Een P+R terrein is een terrein buiten het centrum waar je je auto goedkoop kunt parkeren en waarvandaan je voordelig met het openbaar vervoer de weg naar je bestemming kunt vervolgen. Kijk, zó ontmoedig je autogebruik: door het OV daadwerkelijk aantrekkelijker te maken! 

Onlangs is het fonkelnieuwe treinstation Maastricht Noord geopend, dat ook over een P+R terrein beschikt. Hier kun je de hele decembermaand gratis je auto parkeren en voor € 1 met vijf man met de pendelbus van Veolia naar centrum (en terug) reizen, om Magisch Maastricht te bezoeken bijvoorbeeld. 


Naast de P+R's zijn er ook P+W's: Park+Walks, parkeerterreinen dicht bij het centrum waar je je auto kunt parkeren en te voet je weg kunt vervolgen. Je zou bijna vergeten dat lopen ook nog een mogelijkheid is ... Bij de P+W Bonnefanten kun je voor € 8 de hele dag je auto kwijt en binnen een paar minuten lopen ben je in de stad. Bij de Noorderbrug, de Cabergerweg en het Stadspark vind je ook Park+Walks van Q-Park, waar je voor € 1,40 het uur en maximaal € 8 per dag je auto kwijt kunt. 

Ook het aantal oplaadpunten voor elektrische en hybride auto's in de stad neemt toe. En met de binnenstadservice voor het bevoorraden van winkels wordt het centrum vrij van vrachtverkeer gehouden. 
Goed nieuws voor zowel de inwoners en ondernemers in Maastricht als de bezoekers aan onze prachtige stad!  

Overigens is het niet alleen de gemeente die ik een veer in de hoed wil steken. Ook het (openbaar)vervoerbedrijf Veolia en parkeerorganisatie Q-Park verdienen een pluim voor hun niet te onderschatten rol in het verbeteren van de Maastrichtse bereikbaarheid. 
Hoe en wanneer komt u naar Maastricht? Laat het ons tijdig weten, dan reserveren wij met veel plezier een plaats in één van onze eigen parkeergarages. Komt u met het openbaar vervoer? Dat is net zo makkelijk, onze Maastrichtse hotels, maar ook ons Qbic Hotel Amsterdam WTC liggen op slechts een paar honderd meter van het NS-station.









Rino Soeters 
Algemeen directeur