donderdag 14 augustus 2014

Review websites; een zegen of een vloek

Wees eerlijk, als je zelf een hotel zoekt dan lees je de bevindingen van andere reizigers, toch? Ik in ieder geval wel. Internet heeft de afgelopen jaren gezorgd voor de broodnodige transparantie. Het kaft wordt hiermee gescheiden van het koren zullen we maar zeggen. Maar toch, ik durf als hotelier ook te stellen dat review sites niet altijd een zegen zijn en zeker niet garant staan voor een geweldig verblijf. Immers iedere menig is subjectief en persoonlijk. 

Ik sliep recent, op doorreis naar Zuid Frankrijk, in een keurig hotel. Althans, zo deed de internetsite ons beloven. Toch maar even de reviewsites checken, de reacties waren wisselend. Het was echter erg druk in de stad (Macon red.) en we wilden graag douchen en eten, dus toch maar geboekt. Eerlijk is eerlijk, het was geen grote domper, maar toch, genoeg op aan te merken. ’s Ochtends tijdens het uitchecken sprak ik de receptioniste hierop aan. Ze nam in ieder geval de moeite om te luisteren en beloofde de opmerkingen door te spelen naar de eigenaar die op dat moment niet aanwezig was. Nog dezelfde dag kreeg ik een keurige mail, helaas in het Frans, met excuses en begrip. Op de terugreis mochten we terugkomen en dan kregen we als compensatie een gratis diner.

Een schoolvoorbeeld? Helaas niet hoor ik je denken. Ik geef toe, sommige collega’s maken zich er soms makkelijker vanaf. Onze Maastrichtse hotels strijden al jaren mee in de top van de reviewsites, we bevinden ons altijd ergens  in de top 3 van Maastrichtse hotels. Dit is een enorme motivatie voor onze medewerkers en maakt dat we nog meer aandacht aan onze service en dienstverlening besteden.

Toch voel ik de behoefte om je, geheel ongevraagd, een paar “review” tips te geven:

  1. Meld je klacht of opmerkingen tijdens je verblijf, dan kan het hotel ze nog oplossen. Scheelt jou een slecht gevoel en het hotel een negatieve review. 
  2. Schijf een mail naar het hotel, stel het hotel in de gelegenheid om het netjes op te lossen. Jij een fijne oplossing en het hotel geen slechte review.
  3. Als je al deze wegen hebt bewandelt en nog steeds geen bevredigende oplossing hebt gekregen, deel dan gerust je mening via een reviewsite.
  4. Neem ook de moeite om een positieve ervaring te delen op een reviewsite. Helaas gebruiken gasten reviewsites ook steeds vaker  als een dreigement om hun gelijk te halen. “Als u het niet goed oplost dan schrijven we een slechte review”.  Realiseer je dan een hotelier vaak geen (commerciële) reden meer heeft om jouw klacht op te lossen als je al een negatieve review hebt geschreven….

Mijn advies; als je review sites raadpleegt, lees dan vooral specifiek de onderwerpen waarin jij interesse hebt. Soms ben je op zoek naar een hotel voor een zakelijke reden en staan er klachten vermeld door toeristen. Het kan dan nog best zo zijn dat het hotel voor jou toch een uitstekende keuze zou zijn.

Succes met kiezen, ik weet, het is niet makkelijk.












Rino Soeters
Algemeen Directeur