donderdag 4 oktober 2012

Chateau Maestricht


Chateau Maestricht

Maastricht heeft, achter de schermen, jaren gewerkt aan een stabiel en bovenal overzichtelijk toeristisch beleid. Dit heeft geleid tot een 4 seizoenen aanpak. Met de komst van Chateau Maestricht wordt nu ook het laatste seizoen, de herfst, op kwalitatieve wijze ingevuld.

Onder auspiciën van Centrum Management Maastricht is een nieuwe stichting opgericht; Stichting Chateau Maestricht. De bestuurders van deze stichting kregen de doelstelling om de periode tussen half september en eind november kwalitatief te “laden”.

Het stichtingbestuur is gevormd in juni 2012 en heeft derhalve slechts 5 maanden de tijd om de bovenvernoemde periode te laden. Als drager van een periode is het goed om een groot evenement te benoemen of te creëren. Denk bijvoorbeeld in het voorjaar aan de TEFAF; het voorjaar heet dan ook promotioneel: “Maastricht During TEFAF”. In deze zomerperiode; genoemd; “Maastricht Cultuurzomer” zijn de concerten van Andre Rieu en het Preuvenemint de dragers. In de winter, genoemd: “Magisch Maastricht”, is Winterland en de “Magisch” verlichte binnenstad de drager voor een hele periode. Zo moest er ook een drager komen voor de herfstperiode….

Deze drager is er! He wordt een bijzonder evenement. Op het Vrijthof wordt in het weekend van 26,27 en 28 oktober een grote tent gebouwd van 1000 m2. In deze tent worden een 40-tal beurstands opgebouwd. De stands worden bemand door een 20-tal lokale wijnproducenten, wijnleveranciers,  slow food producenten, wild leveranciers, vis leveranciers etsc. Kortom het wordt een proefbeurs waar lokale producenten en leveranciers hun producten presenteren aan het publiek. Traditioneel is september en oktober de oogst en jachtperiode. Deze traditie wordt nu ook in Maastricht tijdens de herfst periode nieuw leven ingeblazen. Zo wordt er op zondagochtend een heuse mis opgedragen aan “de jacht”. Op het Vrijthof zullen diverse jagers (bereden) zich opstellen vergezeld van hun roedel beagels. De pastoor zal de jagers en hun honden inzegenen; een absolute publiekstrekker, vol van folklore!

Tijdens het evenement kan men betalen met het lokale betaalmiddel; een Chateauke…dit muntje kost € 1,20. Daarnaast dient men een wijnglas te kopen; een collectorsitem voorzien van jaartal. Met dit glas kan de bezoeker langs de stands lopen. Voor 1 Chateauke krijgt met een proefglaasje, is de wijn naar smaak? Dan kan voor 3 Chateaukes het glas worden bijgevuld …..uiteraard gaat al deze heerlijke lokale wijn vergezeld van lokale spijzen.

De beurstent opent om 12:00 en sluit om 19:00 waarna de bezoekers kunnen aanschuiven in een van de restaurant aangesloten bij Maastricht Culinair of Les Tables. Deze restaurants serveren in de periode prachtige menu’s op basis van wild, streekgerechten vergezeld van een prachtige Limburgse wijn….
Tijdens het evenement vind tevens de jaarlijkse uitreiking plaats van de GaultMillau Awards. Kortom de hele herfst periode staat in het teken van Lokale Culinaire Producenten en producten.

Bovenal komt er een “spoorboekje” in de boekje staan chronologisch, alle evenementen benoemd, op gebied van culinair, wijn-en spijs, etc. die in de herfstperiode plaatsvinden.
Do I need to say more? Ik verwacht jullie allemaal in oktober op het Vrijthof bij een masterclass, of gewoon met een heerlijk proefglaasje in de tent!














Rino Soeters