dinsdag 23 oktober 2012

Culturele Hoofdstad


De cultuurliefhebbers onder ons weten inmiddels wel dat de stad Maastricht de ambitie heeft om in 2018 Culturele Hoofdstad te worden. De kunst is nu, zeker in tijden van economische tegenwind, om deze boodschap ook bij andere partijen over het voetlicht te krijgen. Met dit doel in gedachten is Via 2018, de stichting die de prestigieuze titel voor Maastricht moet binnenhalen, een aantal weken een abri-campagne gestart op de beide stations in Heerlen. In Heerlen? Jazeker, want Maastricht kan en doet het niet alleen….diverse Zuid-Limburgse en Belgisch Limburgse steden dragen hun steentje bij…..

Via de levensgrote posters wordt het publiek uitgenodigd om mee te denken, en vooral ook mee te doen. De affiches bevatten een zogeheten QR-code, waarmee mensen gemakkelijk op de site van Via 2018 terecht kunnen komen. Op ‘Maastricht centraal’ hangen zes affiches, op Randwyck vooralsnog één.

Net als de vele vlaggen met de gekleurde bolletjes die op dit moment de stad binnenstad sieren, maken de affiches deel uit van een campagne, waarmee mensen worden opgeroepen zelf een bijdrage te leveren. Het is de bedoeling dat de posters opgehangen tijdens dagen dat het extra druk is in de stad. Dat is de komende dagen hopelijk ook het geval tijdens Chateau Maestricht.

Maastricht kijkt op allerlei manieren hoe haar inwoners betrokken kunnen worden, en vooral blijven, over hun stad als Culturele Hoofdstad 2018. Afgelopen week viel in een groot artikel in Dagblad de Limburger al te lezen dat Maastricht verreweg het grootste budget reeds heeft gespendeerd om haar bidbook inhoudelijk vorm te geven teneinde de (Internationale) jury te overtuigen dat Maastricht dé gedoodverfde kandidaat is.

Ik kan niet vaak en duidelijk genoeg benadrukken hoe essentieel het is voor de vitaliteit van de stad dat we deze prestigieuze titel mogen voeren. De spin-off die deze titel met zich meebrengt is gigantisch en voor alle stake holders van essentieel belang.

Kortom ik roep iedereen op om, op welke wijze dan ook, zijn of haar steentje bij te dragen.

Maastricht Cultuurstad 2018, dat gun je jezelf!









Rino Soeters
Algemeen directeur

donderdag 4 oktober 2012

Chateau Maestricht


Chateau Maestricht

Maastricht heeft, achter de schermen, jaren gewerkt aan een stabiel en bovenal overzichtelijk toeristisch beleid. Dit heeft geleid tot een 4 seizoenen aanpak. Met de komst van Chateau Maestricht wordt nu ook het laatste seizoen, de herfst, op kwalitatieve wijze ingevuld.

Onder auspiciën van Centrum Management Maastricht is een nieuwe stichting opgericht; Stichting Chateau Maestricht. De bestuurders van deze stichting kregen de doelstelling om de periode tussen half september en eind november kwalitatief te “laden”.

Het stichtingbestuur is gevormd in juni 2012 en heeft derhalve slechts 5 maanden de tijd om de bovenvernoemde periode te laden. Als drager van een periode is het goed om een groot evenement te benoemen of te creëren. Denk bijvoorbeeld in het voorjaar aan de TEFAF; het voorjaar heet dan ook promotioneel: “Maastricht During TEFAF”. In deze zomerperiode; genoemd; “Maastricht Cultuurzomer” zijn de concerten van Andre Rieu en het Preuvenemint de dragers. In de winter, genoemd: “Magisch Maastricht”, is Winterland en de “Magisch” verlichte binnenstad de drager voor een hele periode. Zo moest er ook een drager komen voor de herfstperiode….

Deze drager is er! He wordt een bijzonder evenement. Op het Vrijthof wordt in het weekend van 26,27 en 28 oktober een grote tent gebouwd van 1000 m2. In deze tent worden een 40-tal beurstands opgebouwd. De stands worden bemand door een 20-tal lokale wijnproducenten, wijnleveranciers,  slow food producenten, wild leveranciers, vis leveranciers etsc. Kortom het wordt een proefbeurs waar lokale producenten en leveranciers hun producten presenteren aan het publiek. Traditioneel is september en oktober de oogst en jachtperiode. Deze traditie wordt nu ook in Maastricht tijdens de herfst periode nieuw leven ingeblazen. Zo wordt er op zondagochtend een heuse mis opgedragen aan “de jacht”. Op het Vrijthof zullen diverse jagers (bereden) zich opstellen vergezeld van hun roedel beagels. De pastoor zal de jagers en hun honden inzegenen; een absolute publiekstrekker, vol van folklore!

Tijdens het evenement kan men betalen met het lokale betaalmiddel; een Chateauke…dit muntje kost € 1,20. Daarnaast dient men een wijnglas te kopen; een collectorsitem voorzien van jaartal. Met dit glas kan de bezoeker langs de stands lopen. Voor 1 Chateauke krijgt met een proefglaasje, is de wijn naar smaak? Dan kan voor 3 Chateaukes het glas worden bijgevuld …..uiteraard gaat al deze heerlijke lokale wijn vergezeld van lokale spijzen.

De beurstent opent om 12:00 en sluit om 19:00 waarna de bezoekers kunnen aanschuiven in een van de restaurant aangesloten bij Maastricht Culinair of Les Tables. Deze restaurants serveren in de periode prachtige menu’s op basis van wild, streekgerechten vergezeld van een prachtige Limburgse wijn….
Tijdens het evenement vind tevens de jaarlijkse uitreiking plaats van de GaultMillau Awards. Kortom de hele herfst periode staat in het teken van Lokale Culinaire Producenten en producten.

Bovenal komt er een “spoorboekje” in de boekje staan chronologisch, alle evenementen benoemd, op gebied van culinair, wijn-en spijs, etc. die in de herfstperiode plaatsvinden.
Do I need to say more? Ik verwacht jullie allemaal in oktober op het Vrijthof bij een masterclass, of gewoon met een heerlijk proefglaasje in de tent!














Rino Soeters

dinsdag 2 oktober 2012

TEFAF ’s werelds meest prestigieuze kunstbeurs….




La Bergère Group en TEFAF, sinds het prille begin een sterk huwelijk. De TEFAF is van levensbelang voor de stad Maastricht. Traditiegetrouw ligt de hotellerie in Maastricht “stil” tussen kerst en carnaval.

De komst van de TEFAF, jaarlijks begin maart luidt altijd het begin in van het (hotel-)jaar.

De TEFAF organisatie beperkt zich niet slechts 10 dagen per jaar, het hele jaar door is het team actief om de beurs, haar standhouders en dus ook de stad Maastricht te promoten. Hoe kon het ook anders dan ook Socialmedia een plaats heeft gekregen in de promotie van de TEFAF.

In samenwerking met ons Townhouse Designhotel Maastricht bedacht de TEFAF organisatie een mooie actie. Met ruim 11.000 likes op de Facebook teller mag de TEFAF spreken van een grote schare aan Social Fans….niet alleen de de 12.000ste “Liker” ontvangt een VIP Treatment tijdens de TEFAF 2013. Deze is inmiddels al uitgedeeld......

Maar er wordt ook nog een overnachting met ontbijt, tijdens de TEFAF in Townhouse, VIP shuttle van en naar het MECC, 2 VIP entreekaarten en een luxe catalogus weg gegeven….een prachtig voorbeeld, dacht ik zo, van hoe de TEFAF, ook buiten de 10 “dol dwaze dagen” om, bezig is met het creëren en behouden van ambassadeurs en fans.  Dus kom, “like” de TEFAF facebook pagina en maak kans op dit mooie arrangement…..

video











Rino Soeters