De ambtenaar wordt vaak verguisd, met de “juffrouw Jannie”
sketch van Jiskefet op het netvlies was het stigma definitief. De ambtenaar is
in de ogen van velen van ons niet vooruit te branden.
Wel nu, ik pleit voor transparantie en rechtvaardigheid, ere
wie ere toekomt, zeg maar. Ik heb recent
namelijk het absolute tegendeel mogen meemaken. Geloof het of niet; zelfs 2
keren in 1 week. Bij het aanvragen van een parkeervergunning en bij het
aanvragen van een horecavergunning. De kenners onder u weten misschien dan
zelfs de namen van de desbetreffende ambtenaren in te vullen.
In beide gevallen was er sprake van pro-actief handelen, en
zelfs van oplossingsgericht meedenken. Gewoon de menselijke maat hoor ik u
denken.
Voor mij het bewijs dat het loont om te investeren in
relaties en in uw netwerk. Laten we dit overigens vooral niet verwarren met
slijmen of omkoperij.
In beide bovengenoemde gevallen noemde de ambtenaar van
dienst mij: “onze klant”. Dat is toch fantastisch, niet waar. Na zelf jaren
lang onze eigen medewerkers te hebben gecoached in klantgericht denken heb ik
dit nu zelf mogen ervaren, en dan uitgerekend bij de gemeente!
Veel beter dan de, achterste voren gezeten caissière die
haar weekend ervaringen met haar collega
aan de achter haar gelegen kassa deelt. Of ergo de medewerker in de bediening
die met zijn collega blijft doorpraten terwijl ik mijn arm uit de kom zwaai om
de rekening te mogen krijgen.
No comments:
Post a Comment